نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2031
-
الف
+

«فضل‌حق عبادی» هنرپیشه نامدار افغانستان درگذشت

«فضل‌حق عبادی» هنرپیشه نامدار افغانستان به عمر 75 ساله گی درگذشت.

«فضل‌حق عبادی» هنرپیشه نامدار افغانستان به عمر 75 ساله گی درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2 ، «فضل‌حق عبادی» بازیگر سینما و تیاتر افغانستان که بیش‌تر به علت ایفای نقش در سریال «شیر آغا و شیرین گل» شهرت داشت، به عمر 75 ساله گی در «ویانا» پایتخت اتریش، درگذشت.

این هنرپیشه رادیو تلویزیون افغانستان که به «ف عبادی» مشهور بود، در زنده گى هنرى خود در 4 فلم، یک سریال و ده‌ها نمایش‌نامه از جمله «باغ آلبالو» و «او پدرم نیست»، نقش بازی کرد.

«کبیر عبادی» یکی از خویشان این هنرمند پرآوازه افغانستان گفت: شوق و علاقه آقای عبادی به هنر، از دوران کودکی آشکار شده بود. او که هنوز دانش‌آموز صنف چهارم در مکتب ابوریحان بیرونی بود، برای نخستین بار در نمایش‌نامه‌ای نقش بازی کرد.»

از کارهای معروف تلویزیونی او می‌توان از «شیر آغا و شیرین گل» نام برد.این سریال که در دهه نود میلادی در مسکو پایتخت روسیه تهیه شد، تلاش کرد تا ابعاد زندگی مهاجرت در خارج از افغانستان را به تصویر بکشد.

در کنار پیشه هنرمندی، «عبادی» مدت ۳۰ سال به عنوان آموزگار، در مکاتب مختلف شهر کابل کار کرد.همچنین او برای مدت کوتاهی در سال ۱۳۷۱ اتشه/وابسته فرهنگی سفارت افغانستان در روسیه بود.

علت مرگ این بازیگر سینما و رادیو تلوزیون افغانستان، بیماری طولانی و سکته مغزی، گفته شده است.

به نقل از فرهنگ پرس ، «فضل‌حق عبادی» در سال ۱۹۴۴ در شهر کابل به دنیا آمد و از سال ۱۹۹۸ به این سو با خانواده خود در پایتخت اتریش زندگی می‌کرد.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین